www.trener.edu.pl - trener szkoleń biznesowych - integracja, szkolenia, coaching, doradztwo

SPRZEDAŻ I OBSŁUGA KLIENTA NEGOCJACJE, UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKIE, KOMUNIKACJA, UMIEJĘTNOŚCI OSOBISTE, SZKOLENIA DLA TRENERÓW, SZKOLENIA INTEGRACYJNE

 

 

Specyfika uczenia się i nauczania osób dorosłych, zawiera się w kilku kategoriach:

 

  • użyteczność – dorośli chcą wiedzieć, dlaczego warto się uczyć lub do czego będą mogli wykorzystać nową wiedzę. Nauka potrzebuje zatem realnego uzasadnienia w potrzebach.

 

  • praktyczność – dla dorosłych, nauka jest przede wszystkim szukaniem rozwiązań problemów, z którymi spotykają się na co dzień. Nauka powinna być zorientowana praktycznie i umożliwiać nabycie konkretnych umiejętności, które pozwolą w bardziej efektywny sposób wykonywać obowiązki zawodowe.

 

  • doświadczenie – niewątpliwie doświadczenie ułatwia proces uczenia się. Ponadto, osoby dorosłe chętnie dzielą się swoim doświadczeniem. Odwoływanie się do doświadczeń usprawnia proces uczenia się.

 

  • odpowiedzialność – dorośli potrzebują mieć poczucie wpływu na to, co robią i czego się uczą. W procesie uczenia się, osoba dorosła – uczeń, jest stroną aktywną, trener natomiast towarzyszy i prowadzi go przez ten proces.

 

  • odkrywanie – wiedza poznawana w sposób bierny, jest trudna do przyswojenia. Odkrywanie zawiera komponent doświadczania, co ułatwia zapamiętywanie. Trener powinien umożliwić dorosłemu swobodnie odkrywać wiedzę.

 

  • zaangażowanie – dorośli powinni być zaangażowani w planowanie i ewaluację własnej nauki. Uczenie się polega na doświadczaniu i wyciąganiu wniosków – także z popełnianych błędów.

 

  • wymiana – stworzenie dorosłym możliwości do dyskusji, wymiany poglądów i doświadczeń, sprzyja uczeniu się.

 

  • konkret – szkolenie powinno koncentrować się na konkretnym, wąskim zagadnieniu i  umożliwiać jak najgłębsze jego poznanie. Wielowątkowość szkolenia niesie za sobą zagrożenie powierzchownością omawianych wątków.

 

MODEL UCZENIA SIĘ DAVIDA KOLBA

 

Wg Davida Kolba, efektywny proces nauki składają się z 4 elementy. Punktem wyjścia można uczynić dowolny element, zależnie od  preferencji uczących się, celu modułu i etapu szkolenia, jednak nie może niczego zabraknąć.

 

 

 

 

Doświadczenie:

  • uczestnicy obserwują, w jaki sposób działają i jakie są tego efekty;
  • możliwość nadania doświadczeniu struktury – niemożliwe w życiu;
  • możliwość odwoływania się do minionych doświadczeń oraz sprowokowania powstania nowych doświadczeń;

Obserwacja i refleksja:

  • trener – moderator, kierując dyskusję, ułatwia uczestnikom analizę doświadczenia: co i dlaczego się wydarzyło?
  • analiza i wnioski z obserwacji dokonanej przez trenera;
  • czas na autorefleksję uczestników, analizę własnych błędów oraz wyciągnięcie wniosków na przyszłość;

Generalizowanie:

  • konfrontacja wniosków z teorią;
  • aktywność głównie po stronie trenera, jednak z wykorzystaniem wiedzy uczestników – na ile to możliwe, należy aktywizować grupę i odwoływać się do dotychczasowej wiedzy uczestników;

Praktyka:

  • okazja do testowania wiedzy w praktyce;
  • czas na eksperymentowanie pod okiem trenera;
  • informacja zwrotna od innych uczestników oraz trenera.

 

Wykorzystanie cyklu Kolba służy strukturalizacji szkolenia: pozwala to na dostosowanie metod do złożonych celów i wykorzystanie dotychczasowej wiedzy i doświadczeń uczestników oraz ich aktywizację. W efekcie, zwiększa się motywacja do nauki oraz łatwość wykorzystania nowo zdobytej wiedzy w życiu prywatnym i zawodowym.

 

 

 

NARZĘDZIA dydaktyczne

Istnieje wiele klasyfikacji metod nauczania. Jedną z nich jest taksonomia W. Okonia, który wyróżnia 4 kategorie metod:

 

 

W mojej pracy staram się zachować równowagę pomiędzy różnymi metodami. W doborze metod kieruję się podstawową zasadą dydaktyki: cel jest nadrzędny wobec metody. Oznacza to, że poszukuję metod, które w największym stopniu pozwolą zrealizować poszczególne cele szkolenia.

 

 

Poniżej prezentuję wybrane metody, które wykorzystuję w pracy:

  • mini – wykłady
  • pogadanki
  • teksty
  • prezentacje multimedialne; - PRZYKŁADY
  • filmy - PRZYKŁADY
  • testy
  • case study – PRZYKŁAD TEKSTU
  • praca zespołowa
  • praca indywidualna
  • dyskusja na forum
  • dyskusja kartkowa – PRZYKŁADY PYTAŃ LUB ZDJĘCIA
  • moderacja wizualna - ZDJĘCIA
  • warsztat umiejętności
  • realizacja zadań zawodowych pod okiem trenera
  • burza mózgów  CHARAKTERYSTYKA WŁAŚCIWEJ BURZY
  • drama
  • odgrywanie scenek
  • symulacje
  • gry symulacyjne; - PRZYKŁAD
  • gry strategiczne; - PRZYKŁAD

 

PRZYKŁADY GIER: CHARAKTERYSTYKA + CELE + ZDJĘCIA

  • ustal swoje cele
  • zin
  • samorząd i policja
  • traktat pokojowy

 

 

 

www.trener edu.pl wszelkie prawa zastrzeżone